Kolmannella luennolla Päivi Svärd kävi
esittelemässä avointa opiskelua verkossa sekä toi mieleenpainuvasti esille
opintojen omakohtaisia kokemuksia. Aihe herätti minussa melkoisesti kiinnostusta,
koska olen itsekin aloittanut akateemisen urani juuri avoimen yliopiston
kurssien kautta. Kuitenkin MOOC-kurssit olivat uusi tuttavuus. Perusajatuksena
MOOC-kursseilla on, että tämä tapahtuu kokonaan verkossa. Kursseilla on
valtavasti osallistujia, jotka kokoontuvat kurssin suoritusaikana netin
välityksellä ”luentosaliin” eri puolilta maailmaa. Kaikilla halukkailla on
periaatteessa vapaa pääsy kursseille pohjakoulutuksesta tai taloudellisesta
tilanteesta riippumatta, koska suurimmaksi osaksi kurssien (pitäisi) olla
ilmaisia. Suurimmat järjestäjät ovat Coursera, edX ja Udacity. Suomessa
MOOC-kursseja järjestävät Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto. MOOCi
kursseja pidetään suurena mahdollisuutena, jossa kaikille avoimet
verkkokurssit takaavat koulutuksen mahdollisuuden kaikille, osa taas ennustaa
MOOCien tulevaisuudessa syrjäyttävän perinteiset yliopistot. Erona tavalliselle yliopiston
opetukselle eli perinteiselle akateemiselle väylälle on ainakin se, että koulutuksellinen
kontrolli ja vapaus siirtyvät opiskelijalle. Yliopisto-opetuksessa kontrolli on
yleensä ollut opettajalla. Esimerkiksi MOOC-liikkeessä opettaja nähdään
eräänlaisena motivoijana sekä mentorina, joka edesauttaa opiskelijoita
saavuttamaan päämääränsä. Myös koulutuksellinen vapaus on suuri verrattuna
perinteiseen opetukseen, sillä MOOCit eivät ole sidottuja mihinkään olemassa
olevaan koulutusjärjestelmään tai -rakenteeseen.
MOOCien pedagogista
toteutusta on pidetty osittain puutteellisena, koska niissä korostuu opettajajohtoisuus
eli valmiin tiedon siirto, Myös opiskelijan oppimisen tukemiseen tarjota
riittävästi välineitä. Luentotallenteen katselijat eivät voi kesken luennon
esittää lisäkysymyksiä eivätkä antaa palautetta koska videot ovat verkossa
valmiita tallenteita. Vertaistuki tai yhteisöllinen oppiminen voivat olla
myöskin hyvin haasteellisia, jos opiskelijat tulevat eri kulttuureista ja
omaavat hyvinkin erilaiset taustat. Erilaisen maailmannäkemyksen omaavalla on hyvin
vaikeaa arvioida toisten suorituksia ja antaa niistä relevanttia palautetta,
jos omat lähtökohdat ovat huomattavan poikkeavat. Lisähaastetta tuo
osallistujien eri koulutustaustat ja kielitaidon vaihtelevuus. Osa opiskelijoista
kokee, että kurssit eivät lisää koulutuksen tasa-arvoisuutta, koska suurin osa
kurssien opiskelijoista on jo jonkin tutkinnon suorittaneita henkilöitä. Vaikka
kursseista saadaan suorituksia, tarjontaa ei ole ainakaan vielä niin suuri,
että siitä pystyisi rakentamaan tutkintokokonaisuuksia. Yhtenä MOOC-kurssien
haasteena ovat tekijänoikeuskysymykset. Kurssilla jaettavan materiaalin
muokkaus- ja jakamisoikeudet on syytä määritellä etukäteen.
MOOC-kurssien
etuina pidetään ilmaista opetusta, josta hyötyvät varsinkin köyhemmistä
olosuhteista tulevat opiskelijat. Tämä voi toisaalta jättää opiskelijoita
jälkeen. Osa MOOC-kurssien kriitikoista ovat esittäneet, että MOOCit edistävät
epärealista ”one-size-fits-all”-mallia korkeakouluopetukselle. Tämä ei vastaa
todellista opiskelijan ja opettajan välistä vuorovaikutusta ja syvällistä oppimista.
Aivomme eivät toimi tietokoneen lailla, ottaen vastaan tietoa kiintolevylle,
vaan ihmiset oppivat eri tavalla. Me opimme toisiltamme ja muistamme asioita,
jotka herättävät paljon tunteita tai synnyttävät kokemuksia. Olennaisesti
yliopiston opetukseen kuuluvat sosiaaliset taidot ja kokemukset uhkaavat kadota
MOOC verkkokurssien ansioista, koska virtuaalimaailmassa ei tapahdu samanlaista
ihmistenvälistä vuorovaikutusta kuin perinteisessä opetuksessa.
-Liis
Kiitos Liis hyvistä alustuspohdinnoistasi! Vaikka MOOCit ovat varsin uusia digikeksintöjä, niin niistä on kuitenkin löydettävissä joitain yhtymäkohtia jo hieman historiallisempiin ko. ajan medioita hyödyntäneisiin sovelluksiin, joiden toivottiin omana aikanaan vapauttavan opiskelun aiemmista paikan ja ajan kahleista. Tällaisia ovat olleet ensiksi radion opetusohjelmat, sittemmin vaikkapa koulu-tv. Jonkinlaisen jalansijan nuokin sovellukset aikanaan saivat, mutta eivät ne laajoja koulutuksellisia läpimurtoja tehneet. Lisäksi yksisuuntaisiin opintosovelluksiin liittyy aina monentyyppisiä ongelmia aina yksinäisyyden kokemuksista erilaisiin tunnistautumisongelmiin saakka. Jos opiskelija ja opetuksen järjestävä taho eivät koskaan kohtaa reaalimaailmassa, miten opintosuoritukset voidaan identifioida, että ne ovat juuri kyseisen henkilön suorittamia. Tämä voisi mahdollistaa ties millaiset ostetut suoritukset tai identiteettipelit.
VastaaPoistaJotenkin vaikuttaa siltä, että niin kauan kuin koulutustarjonta eri medioita hyödyntäen säilyy vain yksisuuntaisena lähetyksenä, sovellukset eivät ehkä tule saamaan kovin laajaa kannatusta. Vasta sitten, kun tekniikka mahdollistaa kohtuuhintaisella tuotantokoneistolla reaaliaikaiset kuvalla ja äänellä verkostomaisesti virtuaaliset oppimisympäristöt, joissa pystyy näkemään ja kuulemaan kanssaopiskelijat sekä keskustelemaan heidän kanssaan, saattaisi moinen sovellus olla menestys.