sunnuntai 5. maaliskuuta 2017

MOOCi kurssin lyhyt analyysi



Kolmannella luennolla Päivi Svärd kävi esittelemässä avointa opiskelua verkossa sekä toi mieleenpainuvasti esille opintojen omakohtaisia kokemuksia. Aihe herätti minussa melkoisesti kiinnostusta, koska olen itsekin aloittanut akateemisen urani juuri avoimen yliopiston kurssien kautta. Kuitenkin MOOC-kurssit olivat uusi tuttavuus. Perusajatuksena MOOC-kursseilla on, että tämä tapahtuu kokonaan verkossa. Kursseilla on valtavasti osallistujia, jotka kokoontuvat kurssin suoritusaikana netin välityksellä ”luentosaliin” eri puolilta maailmaa. Kaikilla halukkailla on periaatteessa vapaa pääsy kursseille pohjakoulutuksesta tai taloudellisesta tilanteesta riippumatta, koska suurimmaksi osaksi kurssien (pitäisi) olla ilmaisia. Suurimmat järjestäjät ovat Coursera, edX ja Udacity. Suomessa MOOC-kursseja järjestävät Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto. MOOCi kursseja pidetään suurena mahdollisuutena, jossa kaikille avoimet verkkokurssit takaavat koulutuksen mahdollisuuden kaikille, osa taas ennustaa MOOCien tulevaisuudessa syrjäyttävän perinteiset yliopistot.  Erona tavalliselle yliopiston opetukselle eli perinteiselle akateemiselle väylälle on ainakin se, että koulutuksellinen kontrolli ja vapaus siirtyvät opiskelijalle. Yliopisto-opetuksessa kontrolli on yleensä ollut opettajalla. Esimerkiksi MOOC-liikkeessä opettaja nähdään eräänlaisena motivoijana sekä mentorina, joka edesauttaa opiskelijoita saavuttamaan päämääränsä. Myös koulutuksellinen vapaus on suuri verrattuna perinteiseen opetukseen, sillä MOOCit eivät ole sidottuja mihinkään olemassa olevaan koulutusjärjestelmään tai -rakenteeseen.
MOOCien pedagogista toteutusta on pidetty osittain puutteellisena, koska niissä korostuu opettajajohtoisuus eli valmiin tiedon siirto, Myös opiskelijan oppimisen tukemiseen tarjota riittävästi välineitä. Luentotallenteen katselijat eivät voi kesken luennon esittää lisäkysymyksiä eivätkä antaa palautetta koska videot ovat verkossa valmiita tallenteita. Vertaistuki tai yhteisöllinen oppiminen voivat olla myöskin hyvin haasteellisia, jos opiskelijat tulevat eri kulttuureista ja omaavat hyvinkin erilaiset taustat. Erilaisen maailmannäkemyksen omaavalla on hyvin vaikeaa arvioida toisten suorituksia ja antaa niistä relevanttia palautetta, jos omat lähtökohdat ovat huomattavan poikkeavat. Lisähaastetta tuo osallistujien eri koulutustaustat ja kielitaidon vaihtelevuus.  Osa opiskelijoista kokee, että kurssit eivät lisää koulutuksen tasa-arvoisuutta, koska suurin osa kurssien opiskelijoista on jo jonkin tutkinnon suorittaneita henkilöitä. Vaikka kursseista saadaan suorituksia, tarjontaa ei ole ainakaan vielä niin suuri, että siitä pystyisi rakentamaan tutkintokokonaisuuksia. Yhtenä MOOC-kurssien haasteena ovat tekijänoikeuskysymykset. Kurssilla jaettavan materiaalin muokkaus- ja jakamisoikeudet on syytä määritellä etukäteen.
MOOC-kurssien etuina pidetään ilmaista opetusta, josta hyötyvät varsinkin köyhemmistä olosuhteista tulevat opiskelijat. Tämä voi toisaalta jättää opiskelijoita jälkeen. Osa MOOC-kurssien kriitikoista ovat esittäneet, että MOOCit edistävät epärealista ”one-size-fits-all”-mallia korkeakouluopetukselle. Tämä ei vastaa todellista opiskelijan ja opettajan välistä vuorovaikutusta ja syvällistä oppimista. Aivomme eivät toimi tietokoneen lailla, ottaen vastaan tietoa kiintolevylle, vaan ihmiset oppivat eri tavalla. Me opimme toisiltamme ja muistamme asioita, jotka herättävät paljon tunteita tai synnyttävät kokemuksia. Olennaisesti yliopiston opetukseen kuuluvat sosiaaliset taidot ja kokemukset uhkaavat kadota MOOC verkkokurssien ansioista, koska virtuaalimaailmassa ei tapahdu samanlaista ihmistenvälistä vuorovaikutusta kuin perinteisessä opetuksessa.
-Liis

1 kommentti:

  1. Kiitos Liis hyvistä alustuspohdinnoistasi! Vaikka MOOCit ovat varsin uusia digikeksintöjä, niin niistä on kuitenkin löydettävissä joitain yhtymäkohtia jo hieman historiallisempiin ko. ajan medioita hyödyntäneisiin sovelluksiin, joiden toivottiin omana aikanaan vapauttavan opiskelun aiemmista paikan ja ajan kahleista. Tällaisia ovat olleet ensiksi radion opetusohjelmat, sittemmin vaikkapa koulu-tv. Jonkinlaisen jalansijan nuokin sovellukset aikanaan saivat, mutta eivät ne laajoja koulutuksellisia läpimurtoja tehneet. Lisäksi yksisuuntaisiin opintosovelluksiin liittyy aina monentyyppisiä ongelmia aina yksinäisyyden kokemuksista erilaisiin tunnistautumisongelmiin saakka. Jos opiskelija ja opetuksen järjestävä taho eivät koskaan kohtaa reaalimaailmassa, miten opintosuoritukset voidaan identifioida, että ne ovat juuri kyseisen henkilön suorittamia. Tämä voisi mahdollistaa ties millaiset ostetut suoritukset tai identiteettipelit.

    Jotenkin vaikuttaa siltä, että niin kauan kuin koulutustarjonta eri medioita hyödyntäen säilyy vain yksisuuntaisena lähetyksenä, sovellukset eivät ehkä tule saamaan kovin laajaa kannatusta. Vasta sitten, kun tekniikka mahdollistaa kohtuuhintaisella tuotantokoneistolla reaaliaikaiset kuvalla ja äänellä verkostomaisesti virtuaaliset oppimisympäristöt, joissa pystyy näkemään ja kuulemaan kanssaopiskelijat sekä keskustelemaan heidän kanssaan, saattaisi moinen sovellus olla menestys.

    VastaaPoista