"Käytännössä digitalisaatio tuo kansalaiset ja
yritykset julkisten palveluiden kehityksen keskiöön. Seniorien
hyvinvointia voidaan parantaa älykkäillä terveyspalveluilla, lapset voivat
oppia historiaa ja maantiedettä virtuaaliympäristöissä ja oman auton
omistamisen tarve voi poistua, kun julkisen liikenteen palvelut pystytään
tarjoamaan kokonaisvaltaisesti."
Näin valtiovarainministeriö
kuvailee digitalisaation tavoitteita Suomessa "digiloikkan" visioita
kuvaillessaan. Digitatalisaation syventyminen on tämän päivän ja tulevaisuuden
yhteiskunnan vääjäämätön kehityssuunta. Informaation määrä on viime vuosikymmeninä
kasvanut räjähdysmäisesti ja ilmiön vaikuttavuutta kuvaa mielestäni hyvin
tilastollinen yksityiskohta, jonka mukaan painetun tiedon määrä
kaksinkertaistuu viiden vuoden välein.
Mitä digitalisaatiolla
sitten tarkoitetaan? Yksinkertaistaen digitalisaatio voidaan ymmärtää
yhteiskunnallisten toimintojen automatisointina, kaiken kattavan informaation
tallentamista, muuntamista ja käsittelyä tietokoneavusteisesti. Se voi saada muotonsa
kotitalouksien internetyhteyksillä varustetuissa tietokoneissa, virastojen
verkkosivuilla, älypuhelimissa tai vaikkapa alakoululaisen sähköisen
reissuvihon muodossa. Nykyisessä yhteiskunnastamme on itse asiassa vaikea
löytää organisaatiota tai toimintoa, johon digitalisaatio ei olisi vielä
ulottunut.
Suomi on monella taholla
digitalisaation edelläkävijämaa. Sähköiset ylioppilaskirjoitukset on otettu
käyttöön, verkkopankkitunnuksien avulla kansalainen voi kirjautua moninaisiin
palveluihin niin yksityisen kuin julkisenkin sektorin puolella, viranomaisten
kanssa asiointi on siirretty verkkoon sekä Suomeen kaavaillaan GPS-pohjaista ja
puhelinverkkoihin perustuvaa autonkäyttömaksujärjestelmää. Digitalisaatio on siis
ulottautunut ihmisten arkeen läpitunkevasti ja laaja-alaisesti.
Osa meistä vielä muistaa
ajat, jolloin sähköiset järjestelmät eivät olleet jokapäiväisessä käytössä.
Aikanaanhan laskut piti käydä maksamassa pankissa, kirjaston kirjat etsittiin
selaamalla pahvisia kortteja kortistohyllyköstä ja kouluissa luettiin
pääsääntöisesti kirjoihin painettua tekstiä. Muistan ajan, jolloin VHS-nauhalle
tallennettu opetusvideo oppituntia muutaman kerran vuoden aikana. Nykyään
opetuksessa käytetään yleisesti sähköisiä esitysjärjestelmiä, verkkopohjaisia
aineistoja, yhteisöllisiä oppimisalustoja, sosiaalista mediaa ja oppimista
tukevia multimediatuotteita. Nykypäivän kouluissa tuotetaan itse monipuolista
digitaalista sisältöä ja jopa opiskellaan ohjelmoinnin alkeita.
Digitalisaation
laajentumista ja syventymistä ei voitane pysäyttää tai edes hidastaa. Tästä
peruslähtökohdasta käsin lieneekin viisainta pohtia, miten pysymme kehityksen
mukana mahdollisimman tiiviisti hyötyen sen tarjoamista eduista täysimääräisesti.
Digitalisaation osalta onkin
mielenkiintoista pohtia tulevaisuutta. Mihin digitalisaation kehitys johtaa
esimerkiksi viiden, 10 tai vaikkapa 30 vuoden kuluttua? Näiden
tulevaisuudenkuvien avulla voidaan suhteuttaa oma paikkamme digitaalisessa
maailmassa hieman suuremmalla perspektiivillä. Digitalisaation
tulevaisuusnäkymiä on mielenkiintoista pohtia erityisesti koulutuksen ja
kasvatuksen näkökulmasta, sillä koulutusjärjestelmät voidaan nähdä ihmiskunnan
arvostusten peilinä. Ajatus digitalisaation hahmottelusta vuosikymmenten päähän
tulevaisuuteen saattaa näyttäytyä ensi vilkaisulta lähinnä teoreettiselta
näpertelyltä, jonka ennustamattomia koukeroita ei opettajan tai
koulutussuunnittelijan juuri tarvitse pohtia. Näin ei kuitenkaan mielestäni
ole. Esimerkiksi kuluvana vuonna koulunsa aloittavat lapset ovat 15-20 vuoden
kuluttua työelämässä yhteiskuntamme tuottavina jäseninä digitaalisen maailman
keskiössä. Näin ollen kysymys on relevantti erityisesti lapsen vanhemmille,
koulun opettajille, koulutussuunnittelijoille ja poliittisille päättäjille.
Miten digitalisaatio tulee
näkymään kasvatuksessa ja koulutuksessa tulevaisuudessa? Millaiset ovat
kehitysnäkymät esimerkiksi digitaalisessa koululuokassa? Millaisia opetettavan
asian esitystapoja opettajalla tulee olemaan käytössään? Miten oppiaineiden
sisältö tulee muuttumaan? Ja tuleeko keinoälystä opettajan korvaaja?
Viitteitä tulevaisuuden
digitaalisen koulujärjestelmän tulevaisuudesta on jo nyt näkyvillä. Muutamien
vuosien kuluessa suomalaisissa kouluissa ja oppilaitoksissa tullaan
saavuttamaan tilanne, käytännössä jokaisessa koululuokassa on käytössä
tietokoneet ja digitaalisen materiaalin esittämisvälineet. Myös tavoite, jossa
jokaisella oppilaalla on käytössään henkilökohtainen päätelaite (esimerkiksi
tablettitietokone) tulee toteutumaan muutaman vuoden sisällä. Opettajien
osaaminen tietotekninen osaaminen ja erityisesti tämän osaamisen soveltaminen
opetuskäytössä tulee vähitellen nousemaan. Opetuksessa käytettävien
digitaalisten ohjelmistojen, mobiilisovellusten ja yhteisöllisten työtilojen käyttö
tulee vakiintumaan kaikissa perusopetuksen ja toisen asteen oppiaineissa.
Uskon, että lähivuosien digitalisoituneen opetuksen kehitys tulee keskittymään
tällä hetkelläkin olemassa oleviin osa-alueisiin syventäen ja laajentaen niiden
käyttöastetta.
Entä mitä tulee tapahtumaan
esimerkiksi 20 tai 30 vuoden kuluttua digitalisoituvassa opetuksessa?
Kehityksen yksityiskohtia on tietysti mahdotonta ennustaa tarkasti, mutta uskon
esimerkiksi seuraavien osa-alueiden olevan kehittämisen keskiössä: keinoälyn
hyödyntäminen ja opetuksen optimointi, oppimisen siirtyminen yhä enemmän koulun
ulkopuolelle, dynaamisen tiedonhaun kehitys sekä elinikäisen oppimisen
korostuminen.
Ensiksikin tulevaisuuden
koulutusjärjestelmässä keinoälyllä on todennäköisesti entistä suurempi rooli. Keinoäly
voi joissakin tapauksissa korvata jopa opettajana toimivan ihmisen. Älykäs
ohjelmisto voi tulevaisuudessa opettaa asioita yksilöllisesti tai pienelle
ryhmälle ottaen huomioon yksilöiden oppimistyylit ja taitotason. Keinoäly voi
mukauttaa opetusta ja harjoitustehtäviä oppilaiden iän, aikaisempien kurssien
suoritusmerkintöjen, verkkosivujen selaushistorian, tunnistettujen ilmeiden
opetuksen yhteydessä annettujen vastausten perusteella. Keinoäly voi optimoida
ryhmän kaikkien yksilöiden oppimistehtävät sopiville vaativuustasoille ja
koostaa kattavan palautteen valtavia tietovarantoja hyödyntäen. Mikäli
kehityskulku on edellä kuvatun kaltainen, voidaan perinteisen opettajan rooli
kyseenalaistaa. Onko tulevaisuuden opettajan tarkoitus tuoda jonkinlainen
inhimillinen kosketus koulumaailman arkeen ja toimia samalla vain oppimisen
ohjelmoijana?
Toisena mielenkiintoisena
kehityssuuntana lienee informaation ja tiedon monopolin siirtyminen kouluilta
ja yliopistoilta kollektiiviselle verkkoyhteisölle. Tämä kehityssuunta voidaan
jo nyt nähdä esimerkiksi Wikipedia-sivustossa. Tietoa voidaan entistä enemmän
luoda, käsitellä ja tallentaa yhteisöllisesti ilman autoritääristä
yliopisto-organisaatiota. Tiedon siirtyessä koulujen ja kirjastojen
ulkopuolelle, on oletettavaa, että myös oppiminen siirtyy informaaleille
areenoille. Tässä kehityssuunnassa on erityisen mielenkiintoista seurata
koulujen ja yliopistojen roolin mahdollista uudelleenmäärittelyä, tiedon
luotettavuuden arviointimenetelmien vakiintumista, tiedon pirstaloitumista sekä
opiskelun viihteellistymistä.
Kolmas kehityksen osa-alue
saattaa olla dynaamisen tiedonhaun nopea laajentuminen. Käytännössä tämä voisi
tarkoittaa esimerkiksi yksilöstä kerättyjen tietojen, analysoitujen tietojen ja
taitojen sekä kiinnostuksen kohteiden yhdistämistä vaikkapa älysilmälaseihin,
jotka toimisivat järjestelmän käyttöliittymänä. Älylasit voisivat olla
jatkuvasti yhteydessä käyttäjästä kerättyyn big data -aineistoon ja voisivat
tuottaa dynaamisesti optimoitua tietoa katseen tarkennuksen mukaan. Kaikki
mahdollinen tieto voisi olla yksilön käytettävissä ajasta ja paikasta
riippumatta valmiiksi optimoituna. Tätä kehityssuuntaa voidaan verrata
älypuhelinten yleistymisen aiheuttamaan elämäntapamuutokseen. Esimerkiksi
älysilmälasit on jo kehitetty, mutta niiden käyttö on toistaiseksi vähäistä. Jos
ihmisellä olisi käytössään tämänkaltainen laitteisto, olisiko hänellä tarvetta
käyttää aikaansa työlääseen asioiden ulkoa opetteluun?
Neljäntenä ja varsin
ilmeisenä kehityssuuntana on todennäköisesti elinikäisen oppimisen ja jatkuvan
itsensäkehittämisen vaatimukset. Tämä trendi on yleisesti tunnistettu ja sen
vaikutukset näkyvät osittain jo tämän hetken yhteiskuntarakenteissa ja
työmarkkinoilla. Tulevaisuuden työmarkkinoilla pätkätyöt ja alan vaihtaminen
moneen työuran aikana tulevat olemaan yhä arkipäiväisempiä ilmiöitä.
Kouluttautuminen työn ohessa ja alaa vaihdettaessa tulevat olemaan työssäkäyvän
väestön arkipäivää. Myös työn sisältö tulee muuttumaan. Koulutusvaatimukset
tulevat olemaan korkeat teknistyvässä yhteiskunnassa eräitä matalapalkka-aloja
lukuun ottamatta. Tulevaisuudessa tarvitaan siis joustavia
kouluttautumismahdollisuuksia joko fyysisiin oppilaitoksiin tai digitaalisiin
oppimisympäristöihin tukeutuen. Tämä tulee olemaan haaste useille tahoille.
Yksilölle tämä tarkoittaa kilpailun kiristymistä työmarkkinoilla ja lähes
pakonomaista kouluttautumista, yhteiskunnalle tämä tarkoittaa koulutukseen
panostamista ja yksityiselle sektorille tämä kehityssuunta näyttäytyy valtavana
liiketoimintamahdollisuutena. Omana kysymyksenään on myös se, miten robotiikan
yleistyminen vaikuttaa työmarkkinoihin.
Digitalisaatiosta saatavat hyötypotentiaali
on valtava, mutta siihen liittyy myös huomattava määrä vakavia riskejä, joita
ei ole ehkä ole arvioitu tarpeeksi julkisessa keskustelussa.
Vaikka digitalisaatioon on
liitetty huomattava määrä mahdollistavia ja tasa-arvoistavia tekijöitä, ei
myönteinen kehityskulku näiltä osin ole kuitenkaan itsestään selvä. Digitalisaatio
voi tuoda mukanaan myös eriarvoistavia ilmiöitä. Esimerkki mahdollisesta
eriarvoistumisesta voidaan löytää esimerkiksi opetuksessa tarvittavien
laitteiden saavutettavuudesta. Vaikka esimerkiksi perusopetukseen kuuluu
periaate, jonka mukaan opiskeluvälineet tulisivat olla oppilaalle ilmaisia,
eivät kaikki koulut kuitenkaan pysty tarjoamaan esimerkiksi henkilökohtaisia
tietokoneita jokaiselle oppilaalle. Digitalisaation hyödyt ja mahdollisuudet
eivät siis jakaannu väestölle tasaisesti. Tästä seuraa tilanne, jossa
vähävaraisiin perheisiin kuuluvat lapset saattavat joutua entistä pahempaan
syrjäytymiskierteeseen jäädessään digitalisaatiokehityksen ulkokehälle.
Tiedon siirtyminen koulujen
ja oppilaitosten ulkopuolelle aiheuttaa myös tiedon pirstaloitumista ja siirtää
tiedon luotettavuuden arvioinnin vastuun opiskelijalle ja tiedonkäsittelijälle.
Tulevaisuudessa onkin mielenkiintoista pohtia, millaiseksi verkosta löytyvän
tiedon luonne muuttuu. Otetaanko tulevaisuuden tiedonluomisessa käyttöön
akateeminen tiedon luotettavuuden arviointi vai muodostuuko verkossa
liikkuvasta tiedosta hajanaista disinformaatiota?
Mahdollisen eriarvoistumisen
lisäksi digitalisaation hallittu jalkauttaminen koulutusjärjestelmän piiriin
vaatii valtionhallinnolta hyvää suunnittelua ja varojen viisasta käyttöä.
Investointien hyödyt tulee pohtia tarkkaan, sillä tulevaisuudessa on tarjolla
yhä enemmän myös vähemmän tarpeellisia koulutusteknologisia palveluja.
Elämme siis digitaliasaation
murrosvaihetta. Uskon, ettei aikamme poliittisilla päätöksillä ole juurikaan
merkitystä meneillään oleviin pysäyttämättömiin megatrendeihin. Yhteiskuntana
meidän on siis tehtävä päätöksiä, joilla mahdollistamme digitalisaation
tuottamien hyötyjen täysimittaisen hyödyntämisen nyt ja tulevaisuudessa.
Suomalaisen koulutuspoliittisen päätöksenteon ytimessä tulisikin olla sellaiset
toimenpiteet, jotka pitävät tulevat suomalaiset sukupolvet kehityksen kärjessä
epäämättä tulevaisuuden toistaiseksi tuntemattomia mahdollisuuksia. Käytännössä
tämä voisi tarkoittaa tietotekniikan peruskäytön hallintaa viihdekäytön sijaan,
tiedonhaun opettamista, ohjelmoinnin opettamisen viemistä korkeammalle tasolle
ja medialukutaidon tuomista 2010-luvulle.
Yhdysvaltojen työministeriön
tutkimuksen mukaan 65 % tämän päivän lapsista tulee työllistymään sellaisiin
ammatteihin, joita tällä hetkellä ei ole edes olemassa. Tulevaisuus on siis
täynnä mahdollisuuksia, mutta myös epävarmuutta. Parhaiten kansainvälisessä
kilpailussa menestyvät todennäköisesti ne, jotka kykenevät ennustamaan
digitalisaation tulevaisuutta tarkimmin.
Kirjoituksesi oli puhutteleva ja mielenkiintoinen. Tulevaisuutta on aina mielenkiintoista pohtia, mutta mielestäni vaikea tarkalleen ennustaa. Tiettyjä kehityssuuntia sieltä on tietysti poimittavissa. Otit esille myös tärkeän pointin: digiloikan ja eriarvoisuuden. Digiloikassa eriarvoisuutta aiheutuu perheiden sosioekonomisen taustan lisäksi myös koulujen kesken.
VastaaPoistaVaikka digiloikka on osa tämän hetken hallituksen kärkihankkeita sekä uutta opetusuunitelmaa, on siinä vielä haasteita. Tällä hetkellä opettajien täydennyskoulutus on vielä hataraa ja keskittyy edelleen tietyille opettajille. Tämän lisäksi koulujen laitehankintoihin vaikuttaa kunnan taloustilanne. Osassa kouluja on varaa satsata kaikkeen ja osassa ei. Yhdynkin kanssasi siihen, että varoja ja investointeja tulisi harkita ja suunnata tarkemmin.
Aiheesta uutisoidaan paljon, laitan alle pari linkkiä:
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/digiloikka-hengastyttaa-nokian-lukiossa-kaytossa-kuusi-eri-oppimisalustaa-ja-kaksikymmenta-ohjelmaa-24038280/
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002929003.html
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002923800.html
http://yle.fi/uutiset/3-9187209
Tomin kirjoitus oli mielestäni vaikuttava ja kiinnostava! Kiitos siitä!
VastaaPoistaDigitalisaatio ilmiönä on vaikuttaa ristiriitaiselta, yhtäältä sen nähdään lisäävän hyvinvointia, tasa-arvoa ja tasavertaisuutta. Toisaalta taas lisäävän epätasa-arvoa ja luokkaerojen välistä kuilua. Minua huolestuttaa digitalisaatiossa ihmisyyden kysymykset, mitä tapahtuu aidolle kohtaamiselle? Ihmisten väliselle fyysiselle yhteydelle? Lämmölle ja välittämiselle, joka välittyy ainoastaan todellisessa läsnäolossa ihmisten välillä? Miten käy niille lapsille, joilla kotonakin on seurana pääasiassa tietokone ja laitteet?
Huomaan, että osa minua ei usko digitalisaation päihittävän ihmisyyttä. Osa minua uskoo vahvasti, että meneillään olevan huippukauden ja digihypetyksen jälkeen tulee taantuma, jolloin jälleen aletaan arvostamaan perinteisempiä asioita, kuten ihmisten välistä kohtaamista. Toisaalta osa minua pitää mahdollisena, että ihmiskunta jollain tavoin jakautuu digitalisaatiossa, toinen osa "jää metsään" ja toiset "elävät virtuaalissa". Näin utopistisesti kärjistetynä. Itse taitaisin valita tuon metsään jäämisen. :)
Toisaalta minulla on myös henkilökohtaista kokemusta digitalisaation mukanaan tuomista tasavertaisuutta lisäävistä mahdollisuuksista. Esimerkiksi näiden opintojen suorittaminen ei olisi ollut minulle muutoin mahdollista. Kirjatentit voin suorittaa tietokoneella omassa kotikaupungissani ja suurimman osan opinnoistani olen voinut suorittaa tietokone seuranani, muutamilla opintojaksoilla, kuten tällä, olen saanut seurakseni lisäksi opiskelukavereita virtuaalisti. Siitäkin olen kokenut saavani enemmän kuin yksinopiskelusta, niin ajatusten vaihtoa, kokemuksia kuin tukeakin! Aika näyttää mihin digitalisaation kehityssuunnat kääntyvät! Itse jään sitä mielenkinnolla seuraamaan ja koitan pysyä siinä edes jotenkuten mukana! Vaikka harjalta olenkin jo pudonnut (tai siis en liene sinne koskaan päässytkään!).
Hei ryhmä 5! Vaikuttava ja mielenkiintoinen blogikirjoitus Tomppa!
VastaaPoistaTulevaisuutta ei voi tietää, mutta tulevaisuutta voi ja pitää pohtia. Tämän päivän valinnoilla on vaikutuksia ja seuraamuksia tulevaisuuteen. Digiloikkaa emme voi pysäyttää, mutta kuten jo pohdittekin, tulee miettiä miten hyödyntäisimme sitä parhaalla mahdollisella tavalla, ja kuinka sen toteutuksessa otamme esimerkiksi sosiaalisen eriarvoistumisen ennaltaehkäisyn suurennuslasin alle.
Kuten Tomppa kirjoitti, tiedonhaun ja -hallinnan, ohjelmoinnin, tietotekniikan hyötykäytön sekä medialukutaidon taitaminen on tulevaisuudessa tärkeää. Näihin on panostettava. Mutta kuten Mia kirjoitti, ihmisyyttä ei tule syrjäyttää tai ajaa alas. Ihmisyyden kysymysten tulisi kuitenkin olla tärkeimpiä tulevaisuudessakin. Olen myös pohtinut ihmisten jakautumista tulevaisuudessa karkeasti kahteen osaan: virtuaalitodellisuudessa (enemmän) eläviin ja sen ulkopuolelle jääviin.
Hei!
VastaaPoistaMielettömän kattava alustus, jossa pohdittiin digitalisaation monia puolia erittäin asiokkaasti. Itseäni (kuten muitakin kirjoittajia) jäi kiinnostamaan henkilökohtainen näkökulma opettajan korvaamiseen tekoälyllä. Kuulostaa nyt vielä jotenkin utopistiselta ajatukselta, mutta mutta hyvinkin pian jossain mudossaan arkitodellisuutta. Hurjaa, mutta hyvin kiinnostavaa. Tämän hetken valossa voi perutellusti väittää, ettei kone voi koskaan korvata inhimilistä olentoa, mutta entäs kun kohta konelle voidaan ohjelmoida tunne-elämä ja "tekoinhimillisyys". Eroa aitoon vuorovaikutukseen ei varmasti huomaa. On tutkittu kosketuksen merkitystä ja saatu tuloksia, joissa esim. vanhustenhoidossa roboteilla voidaan korvata kiireisiä hoitajia ja sysätä koneelle ikään kuin vastuu läsnäolevan ihmisen roolista. Tuloksista voidaan olla montaa mieltä, onko joku kuuntelija ja läsnäolija joka tapauksessa tyhjää parempi vai voiko robotti todella korvata aidon ihmiskontaktin? Missä raja todella menee?
-Julia, ryhmä 15
Kiitos Tomppa laajasta ja syvällisestä alustuksesta!
VastaaPoistaDigitalisaatio tuo monia myönteisiä mahdollisuuksia opetuksen saralle, mutta tässä yhteydessä haluaisin nostaa esiin erään varsinkin nuorimpia, varhaiskasvatus- ja alakouluikäisiä oppijoita koskettavan kysymyksen: Miten lasten aivojen kehityksen keskeneräisyys otetaan huomioon digioppimisessa - vai otetaanko mitenkään?
Useissa yhteyksissä korostetaan, että lapsille pitää opettaa medialukutaitoa ja lähdekriittisyyttä digiympäristöissä. Otetaanko näissä vaatimuksissa ollenkaan huomioon lasten aivojen kehityksen keskeneräisyyttä. Vaikka lapsen pintapuolinen motorinen ja tiedollinen kehitys etenee nopeammin, niin kuitenkin tunne-elämän, todellisuudentajun, itsesäätelyn ja syvemmän laaja-alaisen tiedonkäsittelyn taidot kehittyvät huomattavasti hitaammin. Vasta n. 25-vuotiaana aivot alkavat olla aikuiselle tasolle kypsyneet viimeisenä kehittyvää otsalohkoa myöden.
Ajattelen, että lapset asetetaan mahdottoman tehtävän eteen, jos heidän pitää kyetä suodattamaan digi-informaatiotulvasta itsenäisesti se, mikä on totta, uskottavaa, luotettavaa ja asiallista tietoa.
Pohdiskelee tätiopiskelija mv