Manninen ja Pesonen (1997, Manninen ym. 2013, 15) määrittelevät
oppimisympäristön ympäristönä, jonka tarkoitus on tukea oppimista. Wilson (1996)
näkee oppimisympäristön erilaisina resursseina, jotka toimivat ymmärtämisen ja
ongelmanratkaisun tukena. Johdantoluennoilla ja Mannisen ym. (2013, 27) teoksessa
nostettiin esiin oppimisympäristöjen viisi näkökulmaa: fyysinen, paikallinen,
sosiaalinen, teknologinen ja didaktinen. Tässä kirjoituksessani pohdin johdantoluennolla nousseita ajatuksiani suhteessa oppimisympäristöihin ja peilaan niitä kokemuksiini steinerkoulun opettajana.
Johdantoluennoilla minussa heräsi ajatus liittyen oppimisympäristöihin sosiaalisena ja
paikallisena ulottuvuutena. Minulle opettajan työ oli sinällään jo oppimiskokemus,
jossa oppimisympäristönä toimi sekä luokkahuone oppilaineen että erityisesti
sosiaalinen suhteeni oppilaiden vanhempiin, kollegoihin ja oppilaisiin. Antoisimpia
ja opettavaisimpia kokemuksiani olivat hetket, jolloin pääsin (tai jouduin!) selvittelemään
tekemiäni valintoja oppilaiden tai oppilaiden vanhempien kanssa. Esimerkiksi
tekemäni vaihtoehtoiset ratkaisut perinteisten kokeiden sijalla ja niihin
liittyvät kysymykset haastoivat minut todella katsomaan ja perustelemaan tekemiäni
ratkaisuja sekä ottamaan niistä vastuun. Ne hetket opettivat minua seisomaan
omilla jaloillani. Oppimiseni kannalta se oli huomattavasti antoisampaa kuin
teoreettisesti lukea ja ymmärtää asiasta. Antoisina ja haasteellisina koin myös
hetket, jolloin olin selvittelemässä nuorten välisiä suhteita liittyen toisiinsa,
oppimiseen tai opettajaan. Esimerkiksi erään kerran olin kahden teini-ikäisen
tytön kanssa selvittelemässä koulun varastossa (erikoinen ympäristö! :) ) heidän häiritsevää käyttäytymistään
oppitunnilla. Keskustelussamme kävimme läpi niin tiedolliseen oppimiseen kuin
sosiaalisiin suhteisiin liittyviä kysymyksiä, lisäksi koin tärkeänä olla
heille esimerkkinä siitä, että on ok tehdä virheitä ja niistä voi olla
pahoillaan, ottaa vastuun ja koittaa oppia.
Aiemmassa blogikirjoituksessa minulla jäi mieleen opettajan tärkein tehtävä... Onko se todella tiedon välittäminen vai voisiko se olla jotain
muuta? Itse tunnistan oppijana kaipaavani toisinaan behavioristista oppimista, jossa opettajan tehtävä on antaa minulle tietoa ja minä olen lähes passiivinen tiedon omaksuja. Minun ei tarvitse ottaa selvää ja miettiä mitä milloinkin on tehtävänä, vaan sen kuin kuljen putken läpi ja tulen jonnekin, jossa voin sitten myöhemmin alkaa kysymään itseltäbi, mitä haluan ja mihin suuntaan seuraavaksi kuljen. Toisaalta koen, että lasten opettajana minulle tärkein tehtävä on olla aikuinen lasten maailmassa
ja olla lapsille peili, josta he voivat peilata ihmisenä olemista. Mielipiteeni peruskoulusta onkin, että koulun tehtävä on ennen kaikkea sosiaalinen
ja opettajien tärkein tehtävä siellä on näiden sosiaalisten taitojen
peilaaminen oppilaille ja niistä huolehtiminen. Opettajan tehtävä on avata ja
osoittaa maailma kaikkine väreineen kasvaville ihmisille. Lisäksi opettajan
tehtävä mielestäni on ottaa ja kantaa vastuu näistä suhteista ja niiden
muodostumisesta sekä haasteista niissä, ja sitä mukaa kuin ihminen kasvaa ja
oppii, siirtää vastuuta asteittain yksilöille itselleen. (vrt. Manninen 2013,
19.)
Oppimisympäristön fyysisessä näkökulmassa (Manninen 2013,
38) korostuu oppimisympäristö tilana ja rakennuksena. Kysymys on tällöin heidän
mukaansa opetustilojen tai työympäristöjen suunnittelusta. Kokemukseni perusteella
vaihtoehtopedagogiikoissa, kuten steinerpedagogiikassa, huomioidaan hieman
perinteistä näkökulmaa syvemmin oppimisympäristö myös fyysisenä tilana.
Esimerkiksi steinerkoulussa luokkahuoneet ovat usein tietyn värisiä lapsen iästä
riippuen, lisäksi huomiota on kiinnitetty didaktisesti oppi- ja
opetusmateriaalien valintaan sekä luokkahuoneen kalusteisiin ja niiden
järjestykseen, esimerkiksi temperamenttityyppien mukaan jaotellen tai istumapaikkojen
puolikaaren muoto. Oppimisympäristön tekninen näkökulma ei mielestäni niinkään
korostu steinerkoulussa, opetusmateriaaleissa tärkeää on luotettavuus ja
ihmisläheisyys mutta ei niinkään edullisuus ja nopeus. Esimerkiksi monissa luokissa
opettajat ovat vaihtaneet nykyaikaiset valkoiset tussitaulut vanhoihin
vihreisiin liitutauluihin, jotka ovat esteettisesti kauniimpia ja joihin
kirjoittaminen ja piirtäminen on mahdollista tehdä tussitauluja elävämmin. Samoin
TVT opetuksen tuominen mielekkäällä tavalla yhdistettynä vaihtoehtopedagogiikan
lähtökohtaisiin arvoihin on mielestäni haastavaa, erityisesti alakouluikäisillä
lapsilla. Toisaalta opetussuunnitelma antaa tähän melko löyhät raamit, joita soveltamalla
jokaisessa koulussa lienee mahdollista löytää pedagogiikkaan sopiva tapa tuoda
TVT opetus osaksi mielekästä ja tavoitteellista koulutusta.
Oppimisympäristön didaktinen näkökulma (Manninen 2013, 41)
kysyy ”kuinka opiskelutilanteesta rakennetaan sellaisia oppimista käynnistäviä
ärsykkeitä, jotka parhaalla mahdollisella tavalla tukevat oppimista?” Kysymys
on mielestäni hyvin haasteellinen. Ihmiset ovat erilaisia oppijoita, ja
persoonasta riippuen jollakin voi korostua ympäristö, toisella sosiaalinen ja
psykologinen ympäristö, kolmannella taas tekniset laitteet. Miten näiden yhdistelmästä
saataisiin luotua yksi yhteinen ympäristö, jossa oppiminen olisi mahdollisimman
tukevaa ja mielekästä kaikille oppijoille? Epäilen, ettei siihen ehkä koskaan täysin
pystytä. Toisaalta on tärkeää keskustella ja huomioida erilaisten
oppisympäristöjen merkitys oppimiseen. Mannisen (2013, 26) mukaan hyvä oppimisympäristö
tarjoaa erilaisia oppimisen tapoja. Se huomioi niin esteettisen,
kasvatuksellisen, viihteellisen kuin eskapistesen eli todellisuuspakoisen näkökulman
oppimisympäristöön. Marja Mononen-Aaltonen (Manninen 2013, 28) nostaa esille
myös dialogin yhtenä oppimisympäristönä. Siinä ihmisten välinen vuorovaikutus
toimii oppimisalustana. Mielestäni nykypäivänä, riippumatta siitä missä
fyysisessä tilassa tai millä teknisellä laitteella oppiminen tapahtuu, sen
keskiössä on oppijoiden eli ihmisten suhde toisiinsa ja heidän kykynsä toimia
dialogissa toistensa kanssa.
Olen itse tulevana luokanopettajan monta kertaa miettinyt, onko luokanopettajan ammatti vielä nykyään se, mitä olen lähtenyt tavoittelemaan. Tässä tekstissäsi korostat sitä, mikä myös minun mielestäni on opetuksen ja kasvatuksen kannalta tärkein: lapset. Kaiken toiminnan koulussa pitäisi lähteä lapsista, miettimällä, onko tämä oppimista ja kasvua tukevaa, tarjoaako tämä oppimisympäristö lapsille virikkeitä jne. Kuitenkin nykyisin opettajat tuntuvat joutuvan keskittymään paljon muuhun kuin lapsiin ja opetukseen ja kasvattamiseen, Opettajien arki täyttyy kaiken maailman lipuista ja lapuista ja vanhempien tapaamisista yms. Mielestäni kuvaamasi steinerkoulun toiminta on jokseenkin lähellä sitä, mitä itse toivoisin opetuksen olevan: oppilaiden kohtaamista.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaMoi Mia,
VastaaPoistaMe olemmekin opettajan pedagogissa opinnoissa näitä oppimisympäristöasioita tutkailleet monesta vinkkelistä eri käsittein. ;-)
Kirjoitit paljolti oppimisympäristön intra- ja interpersoonallisista ulottuvuuksista, siitä mitä tapahtuu ihmisten pään sisällä ja ihmisten välissä. Tämä on varmasti se opettajan työn ydin, ja niin pitää ollakin. Onko sillä sitten väliä minkä väriset seinät on tai tapahtuuko vuorovaikutus verkossa vai kasvotusten, riippuu varmasti paljon siitä keitä olemme ja mikä oppilaitos on kyseessä. Perusopetuksessa korostuu kasvokkain tapahtuva vuorovaikutus, mutta se on vain osa kokonaisuutta, jossa oppimista tapahtuu tai on tapahtumatta.
Oppimisympäristön dialogisen ulottuvuuden korostaminen olisi varmasti kaikenlaisissa yhteyksissä tärkeää. Luottamuksen ilmapiiri mahdollistaa vuorovaikutuksen, ja siten mahdollistaa oppimisen.
Hei! Kiitos Mia laaja-alaisesta näköalastasi oppimisympäristöihin. Jäin pohtimaan kurssimme luentoja ja luentomateriaaleja. Niiden perusteella uudet oppimisympäristöt näyttävät kutistuvan digiloikkaan ja e-ympäristöihin. Toki ne ovat merkittäviä ja alati laajenevia osa-alueita oppimisympäristöinä, mutta kuitenkaan eivät ainoita mahdollisia. Ainakin omissa jo tehdyissä monialaisissa opinnoissani oppimisympäristöinä käytettiin paljon eri luonnonympäristöjä sekä monenlaisia kulttuuriympäristöjä. Näitä hyödynnettiin lukuisia kertoja eri vuodenaikoina.
VastaaPoistaOppimisympäristökysymyksissä jaan monien lääkärien, terveydenhoitajien ja fysioterapeuttien esittämän huolen oppilaiden fyysisen kunnon ja tukirangan ennenaikaisesta rappeutumisesta. Jos oppilaat istutetaan koulussa päivästä ja vuodesta toiseen vain tietoteknisten sovellusten äärellä, aiheuttaa se tulevaisuudessa suuria kansanterveydellisiä ongelmia. Jo nyt on havaittu, että lasten jatkuva sometus ja älylaitteiden näpräily rapauttavat tuki-ja liikuntaelimiä. Jopa parikymppisillä on havaittu lisääntynyttä selkärangan vakavaa asentovirhettä - kyttyräselkäisyyttä!
Tämän vuoksi olisi todella tärkeää, että kasvaville lapsille tarjottaisiin tietoisesti enemmän liikkumisen mahdollisuuksia kaikilla oppitunneilla. Tällöin laajasti ymmärretty oppimisympäristöajattelu nousee merkittäväksi mahdollisuudeksi.